Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dolní nádraží

Také kolikrát podlehnete atmosféře nádraží a hned byste někam vyrazili, tak jako já. Chodím přes nádraží, jak autobusové, tak i vlakové každý den. 

Ne jako cestující, ale jako průchozí. Na vině mé osobní účasti tohoto přepravního shonu je parkoviště v těsné blízkosti. Skvělá poloha mi nejenom ulehčí cestu do centra města, ale i každý den mohu vnímat cestovní atmosféru. 

Pozoruji lidi, kteří postávají na zastávkách, a někteří zase pozorují mě. Pozorovací hru jsem hrál donedávna i se svými dětmi. Tipovali jsem, kdo čím by mohl být a jaký by to mohl být člověk. 

V hlavě mi běží příběhy lidi, ke kterým upoutávám svou pozornost. Kam zrovna cestují, za kým cestují a kým mohou být. Všímám si i zavazadel, které u sebe mají, ty také mohou dosti napovědět. Některá jsou pěkně velká, hlavně u těch cestujících do Prahy. Těm říkám cizinci, ti míří na letiště a potom dál do neznáma kam. Všímám si i oblečení co mají na sobě. Z toho se dá také usoudit kam jedou nebo čím se zabývají. Právě pražskou zastávku mám nejoblíbenější.  Cestující do Prahy se odlišují nejen bagáží, ale i vzhledem. Studenty ty musím z této množiny cestujících vyloučit, ti vypadají kdekoliv a kdykoliv stejně. Pro tyto lidi je typické, že pokaždé zaplní zavazadlový prostor autobusu, jak jedné i z druhé strany. To kolikrát platí i pro studenty, hlavně v pondělí, to mají také pěkně velkou a těžkou bagáž. Velkou pozornost u mne sklízejí starší lidé, myslím ty hodně přes sedmdesát a u kterých si jsem jistý, že míří dál než do Prahy. Mám k nim obrovský obdiv a respekt, jak některé situace umějí zvládnout. Zvláště skláním svůj pomyslný klobouk, když na řidiče vyrukují s nějakou přepravní aplikací. 

Poslední pozorování starší dámy mne opravdu zaujalo a sklidila můj obdiv za svou odvahu, kdy se vervou pustila do místních bezdomovců. Ponejprv jsem usoudil, že postarší dáma v červené vestě a slaměném klobouku, zapomněla, že svá zavazadla již naložila do autobusu a chce je znovu naložit a hledá je po nástupišti. Spoluúčastně jsem začal s dámou obhlížet nástupiště, ale po kufru, baťůžku či kabelce ani památka. Jen jednu z laviček obsadili dva zasmrádlí bezdomovci, kteří si krátili dopoledne lelkováním na nádražní lavičce. Dáma krátce vyhodnotila situaci, že na lavičce před autobusem nic není, tak se vydala vojenským krokem k těm dvěma nevábně vonícím mladíkům. Krok měla jistý a hlavně dlouhý, protože takový autobus podléhá jízdnímu řádu a ten se musí dodržovat a do odjezdu zbývala poslední minuta. Dáma v červeném, k osobám životem poznamenaným, přistupuje a rázně jim něco vysvětluje. Dva otrlí mladíci, kteří si poradí i s policejní hlídkou, stáli v pozoru, strachy jim zbělali obličeje, a i smrad strachy z jejich roky nevypraných věcí odvanul. Dáma se sklání nad lavičku, kterou před chvílí ještě obývali naši známí a vítězoslavně si odnáší dvě použité, půllitrové, umělohmotné lahve. Podle zbarvení byla jedna s vodou a druhá s pomerančovou šťávou. Uf, oddechl jsem si, myslel jsem, že jde opravdu o kufry.

Jiná atmosféra je, když se ocitnu sám na straně cestujícího. To už nestihám nikoho pozorovat a stanu se účastníkem přepravního dění. Vytratí se mi cestovatelský náboj. Už nemusím závidět, že ostatní někam jedou a že mé kroky směřují do kanceláře. Sám mám před sebou cestu a vím, že ostatní kolem mě jedou týmž směrem, možná až na tu mou konečnou. 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Miroslav Podivín | středa 13.9.2023 8:05 | karma článku: 6,96 | přečteno: 185x
  • Další články autora

Miroslav Podivín

Blbé Vánoce

Vánoce začaly. Ne, nezbláznil jsem se. V supermarketech začaly už začátkem měsíce a někde i dříve. Když se někoho na ně zeptáte, tak začne omdlévat, svíjet se a nadávat. Nadávat na všechno.

23.11.2023 v 13:24 | Karma: 11,42 | Přečteno: 262x | Diskuse| Osobní

Miroslav Podivín

Silverovi

Ahoj dědo, omlouvám se, že píšu až teď, ale za posledních pětatřicet let jsem neměl vůbec čas a ani jsem přesně nevěděl kde jsi, a až teď jsem se od bratra pana Pavla dozvěděl kam jsi odešel.

23.10.2023 v 19:37 | Karma: 11,69 | Přečteno: 254x | Diskuse| Osobní

Miroslav Podivín

Recept na šípkový čaj

Začalo šípkobraní. Patřím mezi ty nadšence, kteří každý rok vyrazí do luk a strání na šípky. Šípek, plod z růže šípkové, že je zdravý všichni víme.

9.10.2023 v 9:05 | Karma: 14,06 | Přečteno: 373x | Diskuse| Ostatní

Miroslav Podivín

Třešňa

Postavy a události jsou v této povídce smyšlené a jakákoliv jejich podobnost je zcela náhodná anebo také ne.

5.10.2023 v 10:12 | Karma: 9,29 | Přečteno: 123x | Diskuse| Osobní

Miroslav Podivín

Šťastné děti

Padesátka na krku a batoh na břiše. To je má realita posledních let a něco s tím musím udělat. Běhat? Už mám svých 10 000 km naběhaných a nachozených. Chce to něco trendy a stylového.

27.9.2023 v 11:02 | Karma: 10,71 | Přečteno: 240x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  7.5 9:13

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

ANALÝZA: Smutný Den nezávislosti Izraele. Ve válce, opuštěn a rozhlodáván zevnitř

15. května 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v Izraeli „Měli bychom to oslavit. Určitě půjdu na hřbitov s kyticí květin a každému padlému dám na hrob...

Česká stopa zatčených oligarchů vede nejspíš k luxusním bytům v Praze

15. května 2024

Premium Ukrajina by mohla poprvé usilovat o zablokování nemovitostí, které její občan vlastní v Praze. Jak...

„Podívejte, vychází Země!“ Fotografie z Apolla 8 změnila lidstvu pohled na svět

15. května 2024

Seriál Země jako nádherné a životem překypující umělecké dílo uprostřed nicoty. Přesně tak zachytili naši...

Kočka, Rittig a další. Projekt mapuje, kdo ukrývá peníze v dubajských bytech

14. května 2024  22:46

Mezinárodní investigativní projekt Dubai Unlocked zmapoval, jak se dubajské nemovitosti staly...

  • Počet článků 18
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 314x
Jsem lapač situací, kdybych nebyl tak těžký, tak někde visím jako ten lapač duchů. A jelikož nevisím, tak můžu psát o obyčejných věcech ze života, o obyčejných lidech, které na své cestě potkávám a kteří mne inspirují být lepším člověkem.

Seznam rubrik